Próby usystematyzowania rodzajów grafiki komputerowej

Istnieje kilka kryteriów, według których dokonuje się podziału grafiki komputerowej na różne rodzaje. Najpopularniejszy podział znany jest wszystkim użytkownikom programów komputerowych służących do projektowania i obróbki grafiki, ponieważ zazwyczaj są one wyspecjalizowane w jednym z jej dwóch rodzajów: grafice wektorowej lub grafice bitmapowej. Kolejny podział dotyczy charakteru danych poddawanych obróbce. W grafice dwuwymiarowej wszystkie przedstawione obiekty są płaskie czyli dwuwymiarowe. Najprostszym przykładem takiej grafiki jest formowe logo lub zdjęcie z aparatu cyfrowego. Na osiągnięcie spektakularnych efektów przestrzennych pozwoliła dopiero grafika trójwymiarowa, czego efekty można zobaczyć na ekranach kin lub grając w jakąkolwiek grę komputerową, która pokazała się na rynku w ostatnich latach. Do tworzenia grafiki komputerowej 3D stosuje się specjalne programy, które dają możliwość realistycznego przedstawienia przestrzennych obiektów, na przykład przedmiotów lub postaci na płaskim obrazie. To nie są oczywiście wszystkie możliwe kryteria, ponieważ grafika komputerowa jest dziedziną tak szeroką, a przy tym dynamicznie rozwijającą się, że wciąż możliwe są nowe odkrycia całkowicie zmieniające dotychczasowy sposób patrzenia na tę dziedzinę ludzkiej aktywności artystycznej.

Both comments and pings are currently closed.